THE FAMILY AND THE SEXUALITY OF AUTISTAS CHILDREN:

WHAT DOES NATIONAL SCIENTIFIC LITERATURE OFFER?

Authors

  • Thais Rodrigues de Carvalho Nascimento UNESP/Araraquara
  • Maria Alves de Toledo Bruns Universidade de São Paulo- USP (Ribeirão Preto-SP) Universidade Estadual Paulista - UNESP (Araraquara-SP)

DOI:

https://doi.org/10.35919/rbsh.v30i1.70

Keywords:

Autism; Sex education; Family; Sexuality

Abstract

The word autism is derived from the Greek "autos" with the sense of "turning to oneself". The first investigations of autism began in 1911 by psychiatrist Eugen Bleuler, being studied specifically in 1943 by psychiatrist Leo Kanner, receiving new concepts from 1980s with the arrival of Diagnostic and Statistical Manuals (DSM) and the International Classification of Diseases (ICD) and is currently classified as Autism Spectrum Disorder (ASD). What does national literature offer to understand autistic sexuality? To answer this question, it was made a systematic literature review and meta-analysis were performed in the following databases: SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and BDTD (Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações). The keywords were autism, sex education, family and sexuality. Results: 07 published papers (Scielo 01; BDTD 06) excluded 02 not related to the theme. We analyzed 05 in full categorized by thematic axes: family members (3); teachers (1); other professionals: speech therapist, occupational therapist and specialist teacher (1). There is an insignificant number of studies focusing on autistic sexuality, this reality reveals the need for investment in professional and multidisciplinary training to guide and dialogue with the family, school, church and other matrices of sense about autistic affective / sexual manifestations.

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Author Biography

Maria Alves de Toledo Bruns, Universidade de São Paulo- USP (Ribeirão Preto-SP) Universidade Estadual Paulista - UNESP (Araraquara-SP)

Doutorado em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (1992). Mestrado em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (1985) Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Plínio Augusto de Amparo (1983). Pós Doutorado em linguística pela Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo-USP ( 1994) Docente e pesquisadora Credenciada no Programa de Pós -Graduação - nível de mestrado e doutorado em Psicologia do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras - USP- campus de Ribeirão Preto,SP Linha de pesquisa: Psicologia Processos Culturais e Subjetivação.O Projeto Processos culturais e subjetivação: Sexualidade e Desenvolvimento: Eixos estruturantes: 1º O mosaico da família contemporânea e as relações de gênero; 2º Subjetividades binárias e não binárias de sujeitos: sexo, sexualidade, corpo/desejo/corporeidade na contemporaneidade; 3º O corpo em sua temporalidade: o processo do envelhecer, do adoecer e o (des)erotizar-se; 4º A sexualidade de sujeitos com deficiências. E a metodologia qualitativa fenomenológica é eleita para conduzir o desvelamento de horizontes compreensíveis dos fenômenos indagados. Líder do Grupo de Pesquisa Sexualidadevida-USP/CNPq.- site: www.sexualidavida.com.br. - Programa de Pós - Graduação em Educação Sexual nível de mestrado categoria profissional da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP) ? Campus de Araraquara, SP. Linha de pesquisa: Desenvolvimento, sexualidade e diversidade na formação de professores

Published

2019-06-30

How to Cite

Nascimento, T. R. de C., & Bruns, M. A. de T. (2019). THE FAMILY AND THE SEXUALITY OF AUTISTAS CHILDREN:: WHAT DOES NATIONAL SCIENTIFIC LITERATURE OFFER?. Revista Brasileira De Sexualidade Humana, 30(1). https://doi.org/10.35919/rbsh.v30i1.70

Issue

Section

Trabalhos de Pesquisa