INTERNALIZED HOMOPHOBIA AS A PSYCHOSOCIAL PROCESS
CONTRIBUTIONS FROM HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.35919/rbsh.v33.1040Keywords:
Homophobia, Internalized homophobia, Historical-Cultural Psychology, Human SexualityAbstract
Homophobia is configured as a factor that influences the social relations of subjects in a negative way and that excludes LGBTQIA+ people, resulting in internalized homophobia, which corroborates a higher incidence of psychological disorders, self-mutilation and suicide. This study is a narrative literature review and aims to understand the nature and dynamics of internalized homophobia and its implications. The data analysis was based on Lev Semenovich Vygotsky's Historical-Cultural Psychology, which shows that internalized homophobia has its genesis in social relations, becoming subjective through a complex process of internalization that can bring negative implications to the psyche of homosexual people. Thus, it was perceived that Historical-Cultural Psychology can be a critical and contextualized tool for the understanding of internalized homophobia, moving away from psychological theories that point to the resolution of
psychological suffering only in the subjective field. Finally, it is urgent that psychosocial interventions be developed taking as a starting point the complex relationship between internalized homophobia and psychosocial elements.
Downloads
References
ABRANTES, A. A.; EIDT, N. M. Psicologia histórico-cultural e a atividade dominante como mediação que forma e se transforma: contradições e crises na periodização do desenvolvimento psíquico.Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n. 3, p. 1-36, 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/51694. Acesso em: 20 fev. 2022.
ALBUQUERQUE, P. P.; WILLIAMS, L. C. A.. Homofobia na escola: relatos de universitários sobre as piores experiências.Temas em Psicologia, v. 23, n. 3, p. 663-676, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5137/513751492011.pdf. Acesso em: 16 abr. 2022.
ANTÓNIO, R. et al. Bullying homofóbico no contexto escolar em Portugal.Psicologia, v. 26, n. 1, p. 17-32, 2012. Disponível em: https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/260. Acesso em: 16 abr. 2022.
ANTUNES, P. P. S.HI: o preconceito do homossexual contra si mesmo. São Paulo: Annablume, 2017.
BAÉRE, F. D.; ZANELLO, V. Suicídio e Masculinidades: uma análise por meio do gênero e das sexualidades.Psicologia em estudo,v. 25, p. 01-15, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/LzMM7YDThptPXCkJkpKnWkn/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
BALBINO, F. C. D. S. Fatores sociais na produção do sofrimento psíquico: uma revisão narrativa da literatura. 2021. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) –Departamento de Psicologia–Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2021. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/61840. Acesso em: 20 fev. 2022.
BAKER, J. M. How homophobia hurts children: nurturing diversity at home, at school, and in the community.Texas: Routledge, 2013.BORRILLO, D. Homofobia: história e crítica de um preconceito.Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
BRAGA, E. S. A constituição social do desenvolvimento:Lev Vigotski: precursor da teoria histórico-cultural: a importância da cultura e da linguagem na constituição do psiquismo. 2018. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002915543. Acesso em: 20 fev. 2022.
BRANDÃO, A. C. et al. Satisfação da imagem corporal e suas relações com sexo biológico, orientação sexual, identidade de gênero e esquemas de gênero do autoconceito em bailarinos: uma revisão sistemática.Motrivivência,v. 32, n. 62, p. 01-14, 2020. Disponível em: Acesso em: 20 fev. 2022.
CAMARGO, A. F. B. T. A homofobia no contexto escolar: uma análise da literatura a partir da psicologia histórico-cultural. 2021. 177 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)–Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2021. Disponível em: https://ri.ufmt.br/handle/1/2763. Acesso em: 20 fev. 2022.
CARROLL, A.; MENDÓS, L. R.Homofobia de Estado: estudio jurídico mundial sobre la orientación sexual en el derecho: criminalización, protección y reconocimiento. Genebra: ILGA, 2017. Disponível em: http://repositorio.ciem.ucr.ac.cr/jspui/handle/123456789/216. Acesso em: 20 fev. 2022.
CARVALHO, K. G. et al. Comportamento suicida em minorias sexuais: prevalência e fatoresassociados.Revista Eletrônica Acervo Saúde,v. 11, n. 14, e867, 2019. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/867. Acesso em: 20 fev. 2022.
CASTRO, H. E. B. D. Entre o dito e o não dito: uma análise de conteúdo dos enquadramentos sobre o suicídio LGBT publicados pelo jornalismo on-line no Brasil. 2021. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)–Centro Universitário de Guararapes, Salvador, 2021.
COLLING, L. A emergência dos artivismos das dissidências sexuais e de gêneros no Brasil da atualidade.Sala Preta,v. 18, n. 1, p. 152-167, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/125684. Acesso em: 20 fev. 2022.
COUTO JUNIOR, D. R. D., OSWALD, M. L. M. B.; POCAHY, F. A. Gênero, sexualidade e juventude (s) Problematizações sobre heteronormatividade e cotidiano escolar.Civitas-Revista de Ciências Sociais,18(1), p. 124-137, 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/28046. Acesso em: 20 fev. 2022.
ENGELS, F. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem.Revista Trabalho Necessário,v. 4, n. 4, p. 01-9, 2009. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4603. Acesso em: 20 fev. 2022.
FARIAS, R. S. Fracasso escolar e homofobia no contexto da escola pública.Revista Cocar,v. 15, n. 32, p. 01-21, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4413. Acesso em: 20 fev. 2022.
FIORINI, J. S., RIBEIRO, P. R. M.; DESIDÉRIO, R. Gênero, sexualidade e mídia: contribuições para educação sexual na infância.Reflexõessobre a sexualidade nos espaços midiáticos. Londrina: Syntagma Editores, 2018.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação.Logeion: Filosofia da informação,v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 20 fev. 2022.
GREEN, J. N. et al.História do movimento LGBT no Brasil. Bela Vista: Alameda, 2018.LEONTIEV, A. N. Actividade, consciência e personalidade. 1978a. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/leontiev/1978/activperson/index.htm. Acesso em: 20 fev. 2022.
LEONTIEV, A. N. O homem e a cultura.In: O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 1978b. p. 261-284.
LIONÇO, T.; DINIZ, D. Homofobia, silêncio e naturalização: por uma narrativa da diversidade sexual. Revista Psicologia Política, v. 8, n. 16, p. 307-324, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1519-549X2008000200009&script=sciabstract. Acesso em: 20 fev. 2022.
LOURO, G. L.O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LOZANO-VERDUZCO, I.Efeitos da HI na saúde mental e sexual de gays na Cidade do México.Gender and Health in Figures,v. 14, n. 3, p. 32-45, 2017. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistapsico/article/download/3523/2541. Acesso em: 20 fev. 2022.
MARTINS, L. M., ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D.Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2020.
MENDANHA, A. C. T.; BERNARDES, L. A. Transtorno de ansiedade social e a não aceitação da homossexualidade: revisão narrativa.PUCMINAS,v. 3, n. 6, p. 133-52, 2018. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/18410. Acesso em: 20 fev. 2022.
MENDOS, L. R.. Homofobia de Estado: actualización del paronama global de la lesgilación. Genebra: ILGA, 2019.
MICHELS, E.; MOTT, L. População LGBT morta no Brasil: relatório 2018. Salvador: GGB, 2018. Disponível em: https://grupogaydabahia.files.wordpress.com/2019/01/relat%C3%B3rio-de-crimes-contra-lgbt-brasil-2018-grupo-gay-da-bahia.pdf. Acesso em: 20 fev. 2022.
MINAYO, M. C. S. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias.Revista pesquisa qualitativa,v. 5, n. 7, p. 01-12, 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/82. Acesso em: 20 fev. 2022.
MONTEIRO, P. V. R.; ROSSLER, J.H. A unidade afetivo-cognitiva: aspectos conceituais e metodológicos a partir da psicologia histórico-cultural.Psicologia Revista,v. 29, n. 2, p. 310-334, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/43966. Acesso em: 20 fev. 2022.
NASCIMENTO, V.; PIRES, R. G.; MACHADO, A. G. Existência Invisível: uma revisão narrativa sobre as questões da sexualidade no espaço escolar.Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco,v. 9, n. 19, p. 47-69, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/287. Acesso em: 20 fev. 2022.
NEVES, D. J. Bullying e homofobia no contexto escolar: concepções homofóbicas de estudantes do ensino médio no Mato Grosso do Sul. 2020. 104 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)–Universidade Federal de Grandes Dourados, Dourados, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/4029. Acesso em: 20 fev. 2022.
NUNAN, A. Preconceito internalizado e comportamento sexual de risco em homossexuais masculinos.Psicologia Argumento,v. 28, n. 62, p. 32-41, 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/psicologiaargumento/article/view/19941. Acesso em 20 fev. 2022.
OLIVEIRA NETO, José da Silva et al. Entre o azul e o rosa: Marx como possibilidade na Psicologia Social. In: LIMA, C. L. et al. (Orgs.). Identidade, contemporaneidade e práticas psicológicas no contexto brasileiro. Parnaíba: EdUFPI, 2018, p.481-488. Disponível em: http://www.cpbr2018.com.br/2018/06/e-book-i-cpbr-2018.html. Acesso em: 20 fev. 2022.
PAVELTCHUK, F. D. O.Estresse de minorias e desfechos de saúde mental em pessoas LGB. 2018. 99 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)–Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/35825/35825.PDF. Acesso em: 20 fev. 2022.
PEREIRA, K. Funções psicológicas superiores na concepção de Vygotsky: base do desenvolvimento e aprendizagem infantil. 2021. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia)–Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2021. Disponível em: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/handle/123456789/1972
POMPEU, S. L. E.; SOUZA, E. M. D. A discriminação homofóbica por meio do humor: naturalização e manutenção da heteronormatividade no contexto organizacional.Organizações & Sociedade,v. 26, n. 91, p. 645-664, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/osoc/a/pWgZYv9FQT7xprdR7ZXbFsS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
PRESTES, Z.Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade de Brasília, Brasília, 2010. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/9123. Acesso em: 20 fev. 2022.
REIS, T.; EGGERT, E. Ideologia de gênero: uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros.Educação & Sociedade,v. 38, n. 138, p. 09-26, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/htcmPttvFjg4sb8rYT8CzPD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
RIOS, P. P. S.; DIAS, A. F.; BRAZÃO, J. P. G. As brincadeiras denunciavam que eu era uma criança viada: o gênero fabricado na infância.Revista Educação em Questão,v. 57, n. 54, p. 38-58, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18651. Acesso em: 20 fev. 2022.ROCON, P. C. et al. Acesso à saúde pela população trans no Brasil: nas entrelinhas da revisão integrativa.Trabalho, Educação e Saúde,v. 18, n. 1, p. 01-18, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/NGpjbDZLqR78J8Hw4SRsHwL/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
SANTOS, N. P. D. et al. Relações familiares da rede social de jovens homossexuais masculinos.Revista Brasileira de Enfermagem,v. 73, n. 6, p. 01-08 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/B4JvWW3Fjg4zzxWBHNZRqyr/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 fev. 2022.
SILVA, F. G. O adoecimento psíquico na psicologia histórico-cultural: a patopsicologia.Interação em Psicologia,v. 25, n. 2, p. 232-242, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/71721. Acesso em: 20 fev. 2022.
SILVA, J. C. P. D. et al. Diversidade sexual: uma leitura do impacto do estigma e discriminação na adolescência.Ciência & Saúde Coletiva,v. 26, n. 07, p. 2643-2652, 2021a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/TCJ6mXyyK4pB94FDNhcjZZc/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
SILVA, P. L. N. et al. Homofobia e violência de gênero contra lésbicas, gays, bissexuais e transgêneros no Brasil: revisão integrativa de publicações (2010–2020).Boletim de Conjuntura (BOCA),v. 5, n. 14, p. 116-126, 2021b. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/219. Acesso em: 20 fev. 2022.
SOBRAL, H. S.; SILVA, M. L. V.; FERNANDES, S. C. S. (2019). Homofobia: o que a psicologia brasileira tem a dizer? Artigo de revisão.CES Psicología,v. 12, n. 3, p. 20-34, 2019. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v12n3/2011-3080-cesp-12-03-20.pdf. Acesso em: 20 fev. 2022.
SOLOVIEVA, Y. Neuropsicología Histórico-Cultural: una concepción sistémica e integral acerca de fenómenos psicológicos y sus bases cerebrales.Estudos de Psicologia (Natal),v. 24, n. 01, p. 65-75, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1413-294X2019000100008&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 20 fev. 2022.
SOUZA, D. C. et al. A produção literária sobre HI.Revista Brasileira de Estudos da Homocultura,v. 2, n. 5, p. 01-18, 2018. Disponível em: https://revistas.unilab.edu.br/index.php/rebeh/article/view/199. Acesso em: 20 fev. 2022.
TREVISAN, J. S.Devassos no Paraíso: a homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. São Paulo: Objetiva, 2018.
TULESKI, S. C. A unidade do psiquismo humanopara Vigotski e a desagregação desta naesquizofrenia.Psicologia: Teoria e Pesquisa,v. 35, e35424 , p. 01-11, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23306. Acesso em: 20 fev. 2022.
VIEIRA, R. P.; GHERARDI, S. R. M.; SEVERO, M. F. S. W. Causas e Consequências da Homofobia na Escola: uma revisão bibliográfica.Multi-Science,v. 01, n. 10, p. 69-77, 2018a. Disponível em: https://periodicos.ifgoiano.edu.br/index.php/multiscience/article/view/381. Acesso em: 20 fev. 2022.
VIEIRA, A. P. A.; LEAL, Z. F. D. R. G.; SOLOVIEVA, Y. A avaliação psicológica da atividade voluntária a partir da Psicologia Histórico-Cultural: os instrumentos desenvolvidos no México.Psicologia Escolar e Educacional,v. 22, n. 02, p. 271-280, 2018b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/7yRh3w9Zc45knmYb6vQqnNm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
VIGOTSKI, L. S. A.Educação do comportamento emocional.In: L. S. Vigotski. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2010a. p. 113-124.VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
VIGOTSKI, L. S. A psique, a consciência, o inconsciente.In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004a. p. 137-159. Disponível em:https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5863. Acesso em: 20 de fev. 2022.
VIGOTSKI, L. S.A questão do meio na pedologia. Psicol. USP, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/4VnMkhXjM8ztYKQrRY4wfYC/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
VIGOTSKI, L. S. O significado histórico da crise da psicologia: uma investigação metodológica. In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004b. p. 160-183.VIGOTSKI, L. Psicologia Concreta do Homem (Manuscrito de 1929).Educação e Sociedade, v. 71, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hgR8T8mmTkKsNq7TsTK3kfC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2022.
VIGOTSKI, L. S.Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins fontes, 2008.
VIGOTSKI, L. S. Teoría de las emociones: estudio histórico-psicológico.Barcelona: EdicionesAkal, 2004c.VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R. Desenvolvimento, linguagem e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2005.
VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. São Paulo: Artes Médicas, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José da Silva Oliveira Neto, James Ferreira Moura Junior, Ana Ignez Belém Lima, Juliana Fernandes Eloi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.