STRATEGIES FOR SEXUAL EDUCATION OF ADULTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Authors

  • Ana Carla Vieira Ottoni Centro Universitário Sagrado Coração (UNISAGRADO) https://orcid.org/0000-0003-1112-3930
  • Ana Cláudia Bortolozzi Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
  • Maria Teresa Vilaça Universidade do Minho https://orcid.org/0000-0002-5021-2613
  • Andreza Marques de Castro Leão Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

DOI:

https://doi.org/10.35919/rbsh.v32i1.966

Keywords:

autism Spectrum Disorder, Sex Education, Sexuality, Autism

Abstract

Autistic Spectrum Disorder (ASD) is a neurobiological condition centered on two characteristics: restricted and repetitive behaviors, interests or movements; and deficits in the social communication. The literature in the area demonstrates that, in all spectra, there is a deprivation of basic sexual rights, such as access to privacy, scientific information and adequate sex education, generating suffering and marked vulnerability in relation to violence. Goals: The objective of the work was to describe possible strategies for promoting sexual education for autistic adults, based on the difficulties documented by the target audience itself. Method: As a documentary study, an analysis of the book “Autism-Asperger’s & Sexuality: puberty and beyond” was proposed, written by the notable autistic militant Jerry Newport, co-authored with his wife, Mary. From the work, excerpts with demands related to sexuality were high lighted, and from the emancipatory sexual education literature, a list of possible strategies for program saimed at autistic adults was built. Analysis: Considering the characteristics of TEA, we opted for actions with clear, visual characteristics, whose languages ​​were direct and little metaphorical, focused on diverse repertoires, and based on the constant reevaluation of needs, as well as on the care with the imposition of the hegemonic neurotypic norm. Conclusions: It was concluded that, although the theoretical and critical works on the subject are growing, the need to advance in practical terms persists, and the presente artical may have contributed, with initial ideas, in this sense. It is suggested that future research apply and document sexual education programs and actions for autistic people, expand the analysis to other spectra of TEA, and varied age groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carla Vieira Ottoni, Centro Universitário Sagrado Coração (UNISAGRADO)

Psicóloga, mestra e doutoranda em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem pela Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho” (UNESP/Bauru), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Sexualidade, Educação e Cultura (GEPESEC). E-mail: anavieiraottoni@gmail.com

Ana Cláudia Bortolozzi, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Psicóloga, mestre em Educação Especial e Doutora em Educação. Livre docente em Educação Sexual, Inclusão e Desenvolvimento Humano. Docente junto ao Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP/Bauru). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Sexualidade, Educação e Cultura (GEPESEC) e Laboratório de Ensino e Pesquisa em Sexualidade Humana (LASEX). E-mail: claudia.bortolozzi@unesp.br

Maria Teresa Vilaça, Universidade do Minho

Bióloga. Mestre em Ciências. Doutora em Educação. Docente no Departamento de Estudos Integrados em Literacia, Didática e Supervisão, Instituto de Educação. Universidade do Minho (UMinho), campus de Braga, Portugal.  Email: tvilaca@ie.uminho.pt  

Andreza Marques de Castro Leão, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Pedagoga e Fonoaudióloga, mestre em Educação Especial e Doutora em Educação Escolar. Docente do Departamento de Psicologia da Educação e coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação Sexual da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP, FCLAr). E-mail: andreza.leao@unesp.br

Published

2021-06-25

How to Cite

Vieira Ottoni, A. C., Bortolozzi, A. C. ., Vilaça, M. T., & Marques de Castro Leão, A. (2021). STRATEGIES FOR SEXUAL EDUCATION OF ADULTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Revista Brasileira De Sexualidade Humana, 32(1). https://doi.org/10.35919/rbsh.v32i1.966

Issue

Section

Opinativos e de Revisão