SEXUALITY

LET´S TALK ABOUT IT? REPORT OF AN OPERATIVE GROUP WITH UNIVERSITY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35919/rbsh.v35.1215

Keywords:

Clinical Psychology, Group, Students, Women, Mental health

Abstract

 Sexuality is a transversal aspect of human development from birth to death. Its foundations are centered on early experiences with our caregivers. This work aims to report the experience of an online operative group. Nineteen university students enrolled in health-related courses at a public federal university constituted the group. The executing pair were a psychology student coordinator and a psychology master’s student observer. The work was conducted based on Pichon-Rivière’s operative group framework. The explicit task proposed was: Sexuality: let’s talk about it? To mediate the dialogues in sessions, questions and artistic resources were used. During the development of the work, group emergents were noted as polarizers of intragroup identification, such as gender issues, body image, sexuality, and expectations about the group's functioning. In the final meeting, a questionnaire was distributed. It highlighted and brought out discussions about how the group could be a space for expression, where participants were able to share their emotions, experiences, and knowledge. At the conclusion of the work, the group was capable to promote a welcoming space, free from judgments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Christine Jerônimo Neiva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Mestranda em Psicologia e Saúde. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Brasil. 

Sara Santos Dias Costa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Mestre em Psicologia e Saúde. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Brasil. 

Tales Vilela Santeiro, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutor em Psicologia como Profissão e Ciência. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Professor Associado do Departamento de Psicologia e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Uberaba, Brasil.

References

BRANCALEONI, A. P. L.; OLIVEIRA, R. R.; SILVA, C. S. F. Educação sexual e universidade: compreensões de graduandos sobre sexualidade e gênero. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 4, n. 4, p. 25-42, 2018. Disponível em: https://seer.atitus.edu.br/index.php/REBES/article/view/2563/2413. Acesso em: 31 jul. 2024.

COSTA, E. R; OLIVEIRA, K. E. A sexualidade segundo a teoria psicanalítica freudiana e o papel dos pais neste processo. Itinerarius Reflectionis, v. 7, n. 1, 2011. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/20332/19287. Acesso em: 31 jul. 2024.

DA SILVA, J. M. et al. Conhecimentos e vivências de estudantes de enfermagem sobre as questões de gênero e sexualidade. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, v. 35, p. 1167-1167, 2024. Disponível em: https://www.rbsh.org.br/revista_sbrash/article/view/1167/937. Acesso em: 31 jul. 2024.

DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4518/451859860013/451859860013.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

EMÍLIO, S, A. Grupos Psicanalíticos de Reflexão e Discussão enquanto modalidades de Grupos Operativos. In: SANTEIRO, T. V.; FERNANDES, B.S.; FERNANDES. W. S. Clínica de grupos de inspiração psicanalítica: Teoria, prática e pesquisa. Londrina: Clínica Psicológica da Universidade Estadual de Londrina, 2021. cap. 14, p. 281-304. Disponível em: https://www.uel.br/clinicapsicologica/pages/arquivos/Clinica%20de%20grupos%20de%20inspiracao%20psicanalitica%20-%20teoria%20pratica%20e%20pesquisa.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

FERNANDES, B. S.; FERNANDES, W. J.; SANTEIRO, T. V. Formação de psicoterapeutas e coordenadores de grupo de inspiração psicanalítica: Clínica de grupos na Saúde e na Educação. In: SANTEIRO, T. V.; FERNANDES, B. S.; FERNANDES. W. S. Clínica de grupos de inspiração psicanalítica: Teoria, prática e pesquisa. Londrina: Clínica Psicológica da Universidade Estadual de Londrina, 2021. cap. 4, p. 67-92. Disponível em: https://www.uel.br/clinicapsicologica/pages/arquivos/Clinica%20de%20grupos%20de%20inspiracao%20psicanalitica%20-%20teoria%20pratica%20e%20pesquisa.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

FERNANDES, W. J.; SANTEIRO, T. V. Proposta introdutória de classificação do trabalho grupal. In: SANTEIRO, T. V.; FERNANDES, B. S.; FERNANDES. W. S. Clínica de grupos de inspiração psicanalítica: Teoria, prática e pesquisa. Londrina: Clínica Psicológica da Universidade Estadual de Londrina, 2021. cap. 3, p. 53-66. Disponível em: https://www.uel.br/clinicapsicologica/pages/arquivos/Clinica%20de%20grupos%20de%20inspiracao%20psicanalitica%20-%20teoria%20pratica%20e%20pesquisa.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

FIGUEIRÓ, M. N. D. Educação sexual: em busca de mudanças. UEL, 2009. Disponível em: https://maryneidefigueiro.com.br/files/uploads/507b25ee-30f5-4774-8e3f-7e8d6b98804d.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

FREUD, S. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade, análise fragmentária de uma histeria (“O caso Dora”) e outros textos. São Paulo: Companhia das Letras. (Obra original publicada em 1901-1905). 2016. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5888787/mod_resource/content/1/kupdf.net_volume-6-trecircs-ensaios-sobre-a-teoria-da-sexualidade-freud-companhia-das-letras.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

MORAES, S. P.; BRÊTAS, J. R. S; VITALLE, M. S. S. Educação escolar, sexualidade e adolescência: uma revisão sistemática. Journal of Health Sciences, v. 20, n. 3, p. 221-230, 2018. Disponível em: https://journalhealthscience.pgsscogna.com.br/JHealthSci/article/view/4913. Acesso em: 31 jul. 2024.

MOREIRA, M. R. C.; SANTOS, J. F. F. Q. Entre a modernidade e a tradição: a iniciação sexual de adolescentes piauienses universitárias. Escola Anna Nery, v. 15, p. 558-566, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/h7jSwYfZLNJVJ8QCg7CsmbJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 jul. 2024.

OLIVEIRA, E. L.; REZENDE, J. M.; GONÇALVES, J. P. História da sexualidade feminina no Brasil: entre tabus, mitos e verdades. Revista Ártemis, v. 26, n. 1, p. 303, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Josiane-Peres-Goncalves-2/publication/331049914_Historia_da_sexualidade_feminina_no_Brasil_entre_tabus_mitos_e_verdades/links/5f940947458515b7cf99311e/Historia-da-sexualidade-feminina-no-Brasil-entre-tabus-mitos-e-verdades.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

OLIVEIRA, I. C. Teoria e técnica dos grupos operativos segundo Enrique Pichon-Rivière. In: ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Saúde Sexual. Saúde Sexual. Disponível em: https://www.who.int/health-topics/sexual-health#tab=tab_2. Acesso em:31 jul. 2024.

PICHON-RIVIÈRE, E. O processo grupal. 8 ed. São Paulo: Martins Fontes; 2000. (Original publicado em 1983). Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5770700/mod_resource/content/1/%5BPichon-Rivi%C3%A8re%5D_O%20Processo%20Grupal.pdf Acesso em: 31 jul. 2024.

PINHO, A. P. M; Dourado, L. C.; AURÉLIO, R. M.; BASTOS, A. V. B. A transição do ensino médio para a universidade: um estudo qualitativo sobre os fatores que influenciam este processo e suas possíveis consequências comportamentais. Revista de Psicologia, v. 6, n. 1, p. 33-47, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/7021/702176882001.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

RESSEL, L. B. et al. A influência da família na vivência da sexualidade de mulheres adolescentes. Escola Anna Nery, v. 15, p. 245-250, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/TWkXbZDxcGTkLRHhNqngwTb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 jul. 2024.

RUFATTO, A. T. Grupos nas instituições. In: SANTEIRO, T. V.; FERNANDES, B. S.; FERNANDES. W. S. Clínica de grupos de inspiração psicanalítica: Teoria, prática e pesquisa. Londrina: Clínica Psicológica da Universidade Estadual de Londrina, 2021. cap. 23, p. 461-482. Disponível em: https://www.uel.br/clinicapsicologica/pages/arquivos/Clinica%20de%20grupos%20de%20inspiracao%20psicanalitica%20-%20teoria%20pratica%20e%20pesquisa.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

SANTEIRO, T. V.; FERNANDES, B. S.; FERNANDES, W. S. Clínica de grupos de inspiração psicanalítica: Teoria, prática e pesquisa. Londrina: Clínica Psicológica da Universidade Estadual de Londrina, 2021. cap. 8, p. 148-156. Disponível em: https://www.uel.br/clinicapsicologica/pages/arquivos/Clinica%20de%20grupos%20de%20inspiracao%20psicanalitica%20-%20teoria%20pratica%20e%20pesquisa.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

SANTEIRO, T. V. et al. Filmes seguidos por diálogos em grupo: experiência na transição do ensino médio para o superior. In: SANTEIRO, T. V.; BARBOSA, D. R. (Orgs.). O que os filmes dizem de nós: Desenvolvimento Humano e Cinema em diálogo. Uberaba: EDUFTM, 2023. p. 220-240 E-book. Disponível em: https://sistemas.uftm.edu.br/integrado/sistemas/pub/publicacao.html?secao=1476&publicacao

=12169. Acesso em: 31 jul. 2024.

SANTOS, A. S. D.; OLIVEIRA, C. T. D.; DIAS, A. C. G. Características das relações dos universitários e seus pares: implicações na adaptação acadêmica. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 17, n. 1, 2015, p. 150-163, 2015. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/163627/001024648.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 31 jul. 2024.

SOUZA, A.; GAGLIOTTO, G. M. A construção histórica da sexualidade: porque ela ainda é um tabu?. Educere-Revista da Educação da UNIPAR, v. 23, n. 2, p. 547-559, 2023. Disponível em: https://unipar.openjournalsolutions.com.br/index.php/educere/article/view/10164/4908. Acesso em: 31 jul. 2024.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 71-99. 1990. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721/40667. Acesso em: 31 jul. 2024.

Published

2024-11-02

How to Cite

Neiva, L. C. J., Costa, S. S. D., & Santeiro, T. V. (2024). SEXUALITY: LET´S TALK ABOUT IT? REPORT OF AN OPERATIVE GROUP WITH UNIVERSITY STUDENTS. Revista Brasileira De Sexualidade Humana, 35, 1215 . https://doi.org/10.35919/rbsh.v35.1215

Issue

Section

Relatos de Caso