POLITICAL IDENTIFICATION AND ITS RELATION TO ATTITUDES FACING SEX EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.35919/rbsh.v33.1062Keywords:
Sex Education, Political Identification, SexualityAbstract
Themes involving sex education have always been ostracized within the school curriculum, mainly due to political and social issues and, as a result, there are several consequences in the way people behave. Thus, the present study aims to investigate how political identification can affect people's attitude towards sex education. The sample consisted of 216 people who answered a questionnaire with sociodemographic data, attitudes towards sex education, and, finally, themes in sex education. The results showed that the more people leans towards the right-wing regarding political identification, the more negative the individual's attitude towards sex education is. In addition, people who consider themselves female are more favorable to sex education when compared to people of the male gender, despite the themes regarding sexual abstinence, eroticism, oral sex, anal sex, and erotic dreams have been the target of less positive attitudes. It was possible to conclude that one of the factors which directly influences attitudes towards sex education is the way the subject identifies politically, however, generally speaking, the attitudes were mostly positive in the investigated samples.
Downloads
References
ALVARO, D. C. Educação sexual: perspectivas de estudantes de graduação de psicologia e pedagogia. Orientadora: Maria Jaqueline Coelho Pinto. 2018. 85 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Psicologia) - Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, 2018. Disponível em: http://bdtd.famerp.br/handle/tede/544. Acesso em: 11 jul. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. Brasília : MEC/SEF, 1997. 164p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro101.pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.
BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Lei municipal que proíbe ensino sobre questões de gênero é inconstitucional. Brasília : Portal STF, 29 de Abr. de 2020. Disponível em: https://portal.stf.jus.br/noticias/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=442331&ori=1. Acesso em: 03 jul. 2022.
FIGUEIRÓ, M. N. D. Formação de educadores sexuais: adiar não é mais possível. 2 ed. Londrina: Eduel, 2020a.
FIGUEIRÓ, M. N. D. Educação Sexual no dia a dia. 2 ed. Londrina: Eduel, 2020b.
GUIMARÃES, P.; LARA, B.; DIAS, T. ‘Suportaria mais um pouquinho?’. The Intercept Brasil, São Paulo, 20 de Jun. de 2022. Disponível em: https://theintercept.com/2022/06/20/video-juiza-sc-menina-11-anos-estupro-aborto/. Acesso em: 03 jul. 2022.
GUIMARÃES, P.; LARA, B.; DIAS, T. ‘Suportaria mais um pouquinho?’. The Intercept Brasil, São Paulo, 20 de Jun. de 2022. Disponível em: https://theintercept.com/2022/06/20/video-juiza-sc-menina-11-anos-estupro-aborto/. Acesso em: 03 jul. 2022.
JESUS SANTOS, D. L.; TRINDADE, J. S. F. Educação, sexualidade e religião: (des)colonizando corpos femininos. Revista de Comunicação e Linguagens, n. 54, 2021. Disponível em: https://rcl.fcsh.unl.pt/index.php/rcl/article/view/120/103. Acesso em: 11 jul. 2022.
KANTOR, L.; LEVITZ, N. Parents’ views on sex education in schools: How much do Democrats and Republicans agree?. PloS one, v. 12, n. 7, p. e0180250, 2017. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0180250. Acesso em: 11 jul. 2022.
LYU, J.; SHEN, X.; HESKETH, T. Sexual knowledge, attitudes and behaviours among undergraduate students in China implications for sex education. International journal of environmental research and public health, v. 17, n. 18, p. 6716, 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/18/6716/htm. Acesso em: 11 jul. 2022.
MAIA, A. C. B.; RIBEIRO, P. R. M. Educação sexual: princípios para ação. Revista Paulista de Psicologia e Educação, v. 15, n. 1, p. 75-84, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/124985. Acesso em: 11 jul. 2022.
MAIO, E. R.; OLIVEIRA, M.; PEIXOTO, R. Formação em gênero e educação para a sexualidade: considerações acerca do papel da escola. Revista Nupem, v. 10, n. 20, p. 51-62, 2018. Disponível em: http://200.201.12.34/index.php/nupem/article/view/5566/3591. Acesso em: 11 jul. 2022.
MANDELLI, M. O caso Klara Castanho e o horror do engajamento irresponsável. Folha de São Paulo, São Paulo, 30 de jun. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2022/06/o-caso-klara-castanho-e-o-horror-do-engajamento-irresponsavel.shtml. Acesso em: 03 Jul. 2022.
REIS, M. H.; VILAR, D. A implementação da educação sexual na escola: Atitudes dos professores. Análise Psicológica, v. 22, n. 4, p. 737-745, 2004. Disponível em: http://publicacoes.ispa.pt/publicacoes/index.php/ap/article/view/273/pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.
RESSEL, L. B. Vivenciando a sexualidade na assistência de enfermagem: um estudo na perspectiva cultural. 2003. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/83/83131/tde-28102004-102256/publico/Tese.pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.
RIBEIRO, P. R. M.; MONTEIRO, S. A. S. Avanços e retrocessos da educação sexual no Brasil: apontamentos a partir da eleição presidencial de 2018. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 1254–1264, 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12701. Acesso em: 11 jul. 2022.
SHIN, H.; LEE, J. M.; MIN, J. Y. Sexual knowledge, sexual attitudes, and perceptions and actualities of sex education among elementary school parents. Child Health Nursing Research, v. 25, n. 3, p. 312, 2019. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8650966/. Acesso em: 11 jul. 2022.
SOUSA, F. R. Resistir para existir: aportes freireanos para uma educação sexual transgressora e emancipadora. Praxis educativa, v. 16, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16462/209209213880. Acesso em: 11 jul. 2022.
VIANNA, C. Gênero, sexualidade e políticas públicas de educação: um diálogo com a produção acadêmica. Pro-Posições, v. 23, p. 127-143, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/rW3yDdWmBRDBH89DvFTRbxG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 jul. 2022.
VIEIRA, P. M.; MATSUKURA, T. S. Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública. Revista Brasileira de Educação, v. 22, p. 453-474, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/LVjDxGRKtkZTwX4kSNzmQ8v/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lorena Gonçalves Rodrigues, Fernanda Dias Brandão, João Gabriel Modesto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.