ARE YOU LGBTQIA+ FRIENDLY OR COMPETENT?

CULTURAL COMPETENCE CONSTRUCTION PROCESS FOR HEALTH AND EDUCATION PROFESSIONALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35919/rbsh.v33.1037

Keywords:

LGBTQIA , Health, Education, Gender, Cultural Competence

Abstract

This article aims to present a theoretically grounded argument about the impact of cultural competence development as a key professional competency in education and health to increase LGBTQIA+ population equity and social justice. To analyze these circumstances, we used the LGBTQ and gender studies, associating them to gender and queer studies, as well as Foucault’s concept of sexuality devices. Cultural competence enables us to understand and criticize the existing mechanisms of the sex/gender system on professional knowledge, attitudes, and practices. It is highlighted the scarcity of official data about the sex/gender diversity of the Brazilian population, which makes the LGBTQIA+ population invisible and hinders the development of inclusive health and education public policies. Therefore, considering health and education contexts and the purposes of improving living conditions to achieve equity and social justice, as well as meeting the Sustainable Development Goals (SDG 4), present in the United Nations 2030 Agenda, it is necessary the development of continuous strategic training actions, official data production of populations standards of living considering sex and gender diversity, and reinforcement of LGBTQIA+ social movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joao Alves da Silva Neto Medeiros, Universidade do Minho

Associated researcher of Minho University, Education Institute. Guest professor at the Faculty of CEFI (FACEFI).

Teresa Vilaça, Universidade do Minho

Professor at the Integrated Studies in Literacy, Didactics and Supervision Department and Researcher at the Child Studies Research Center, Education Institute, Minho University.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE LÉSBICAS, GAYS, BISSEXUAIS, TRAVESTIS E TRANSEXUAIS [ABGLT]. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

BARIFOUSE, R. STF aprova a criminalização da homofobia. BBC News Brasil, São Paulo, p. 1-1, 2019, junho 13. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-47206924. Acesso em: 02 nov. 2021.

BRAGG, S.; RENOLD, E.; RINGROSE, J.; JACKSON, C. ‘More than boy, girl, male, female’: exploring young people’s views on gender diversity within and beyond school contexts. Sex Education, London, v. 18, n. 4, p. 420-434, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14681811.2018.1439373. Acesso em: 02 nov. 2021.

BRASIL. Medida provisória n. 870, de 1º. De janeiro de 2019. Estabelece a organização básica dos órgãos da presidência da República e dos Ministérios. Diário Oficial da União, Brasília, 2019a. Disponível em:https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57510830>. Acesso em: 03 nov. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.844, de 18 de junho de 2019. Estabelece a organização básica dos órgãos da Presidência da República e dos Ministérios; altera as Leis n os 13.334, de 13 de setembro de 2016, 9.069, de 29 de junho de 1995, 11.457, de 16 de março de 2007, 9.984, de 17 de julho de 2000, 9.433, de 8 de janeiro de 1997, 8.001, de 13 de março de 1990, 11.952, de 25 de junho de 2009, 10.559, de 13 de novembro de 2002, 11.440, de 29 de dezembro de 2006, 9.613, de 3 de março de 1998, 11.473, de 10 de maio de 2007, e 13.346, de 10 de outubro de 2016; e revoga dispositivos das Leis n os 10.233, de 5 de junho de 2001, e 11.284, de 2 de março de 2006, e a Lei nº 13.502, de 1º de novembro de 2017. Diário oficial da União, Brasília, v. 7, 2019b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-13844-de-18-de-junho-de- 2019-164135236. Acesso em: 3 nov. 2021.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. SECRETARIA DE GESTÃO ESTRATÉGICA E PARTICIPATIVA. DEPARTAMENTO DE APOIO À GESTÃO PARTICIPATIVA. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Brasília: 1. ed., 1. reimp. Ministério da Saúde, 2013. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_lesbicas_gays.pdf. Acesso em: 03 nov. 2021.

BUTLER, J. Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CARIA, T. H. Notas introdutórias ao conceito de competência: uma perspetiva sociocognitiva. Caderno de textos didáticos de apoio às aulas para cursos de Introduçã o ao Saber Profissional (parte 1). Vila Real, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD- Portugal): ediçã o do autor, 2020.

CITON, J. M.; OLIVEIRA, M. S.; CONCEIÇÃO, M. S; COELHO, T. A. Leitura da saúde LGBTI+. In:

SOUZA, H. C. A.; JUNQUEIRA, S. R. A.; REIS, T. Ensaios sobre o perfil da comunidade LGBTI+. Curitiba: IBDSEX, 2020. p. 112-130.

CONSELHO NACIONAL DE COMBATE À DISCRIMINAÇÃO. Brasil sem homofobia: programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

COSTA, L. D.; BARROS, A. D.; PRADO, E. A. J.; SOUSA, M. F.; CAVADINHA, E. T.; MENDONÇA, A. V. M. Competência Cultural e Atenção à Saúde da população de lésbicas, gays, bissexuais travestis e transexuais (LGBT). Tempus – Actas de Saúde Coletiva, Brasília, v. 11, n. 1, p. 105-119, 13 nov. 2017.

CRENITTE, M. R. F. Acesso à Saúde. In: REBELLATO, C.; GOMES, M. C. de A.; CRENITTE, M. R. F. Introdução às Velhices LGBTI+. Rio de Janeiro: SBGG-RJ / Eternamente SOU / ILC-BR, 2021. p. 72-77.

FOUCAULT, M. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970 (6ª ed). São Paulo: Edições Loyola, 2000.

FURLANETTO, M. F.; LAUERMANN, F.; COSTA, C. B. da; MARIN, A. H. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 168, p. 550–571, 2018. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/5084. Acesso em: 2 nov. 2021.

GATO, J.; LEAL, D.; MONTEIRO, C.; FERNANDES, T.; NUNES, D.; MARINHO, I.; PIZMONY-LEVY, O.;

FREEMAN, C. “The Worst Part Was Coming Back Home and Feeling Like Crying”: Experiences of Lesbian, Gay, Bisexual and Trans Students in Portuguese Schools. Frontiers in Psychology, [s. l.], v. 10, p. 82-90, 2020. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02936/full. Acesso em: 4 jan. 2022.

GOUVEIA, E. A. H.; SILVA, R. O.; PESSOA, B. H. S. Competência Cultural: uma Resposta Necessária para Superar as Barreiras de Acesso à Saúde para Populações Minorizadas. Revista Brasileira de Educação Médica, [s. l.], v. 43, n. 1 suppl 1, p. 82-90, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/N9VB6SJs3Yxfnyyv3kQcDbt/?lang=pt. Acesso em: 4 jan. 2022.

NAÇÕES UNIDAS. Nascidos livres e iguais: Orientação sexual e identidade de gênero no regime internacional de direitos humanos. Brasília: Nações Unidas, 2013. Disponível em: https://www.ohchr.org/Documents/Publications/BornFreeAndEqualLowRes_Portuguese.pdf. Acesso em: 9 nov. 2021.

REBELLATO, C.; AZEVEDO, D. L.; FÉLIX, D.; SILVA, M. R. P. Precisamos falar sobre velhices LGBTI+. In:

REBELLATO, C.; GOMES, M. C. de A.; CRENITTE, M. R. F. Introdução Às velhices LGBTI+. Rio de Janeiro: SBGG-RJ / Eternamente SOU / ILC-BR, 2021. p. 16-23.

RIOS, P. P. S.; DIAS, A. F.; VIEIRA, A. R. L. Ensino de artes, relações de gênero, sexualidade e diversidade sexual: narrativas de estudantes gays. Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, SC, v. 15, n. 1, p. 98-118, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5965/1984317815012019098. Acesso em: 31 out. 2021.

STUCKY, J. L., DANTAS, B. M., POCAHY, F. A. Prejudice Against Gender and Sexual Diversity in Brazilian Public High Schools. Sex Res Soc Policy, v. 17, n. 1 Supl., p. 429–441, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s13178-019-00406-z. Acesso em: 31 out. 2021.

TEIXEIRA, F. A.; CARDOSO, F. L. Orientação sexual e fatores associados em homens homossexuais. Cinergis, Santa Cruz, RS, v. 18, n. 2, p. 88-92, 2017.

TODXS. Pesquisa Nacional por Amostra da População LGBTI+: Identidade e perfil sociodemográfico. São Paulo: TODXS, 2019.

UNITED NATIONS (UN). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, 1987. Disponível em: http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf. Acesso em: 02 nov. 2021.

VILAÇA, T. (Des) construindo o género e a diversidade sexual na educação em sexualidade orientada para a ação: um estudo de caso múltiplo em escolas portuguesas. In: P. Ribeiro, J. L. Rizza, J. Magalhães; A. L. C. Costa (Orgs.). Tessituras sobre corpos, gêneros e sexualidades no espaço escolar, p. 33-48. Rio Grande: Editora da FURG, 2019.

Published

2022-08-02

How to Cite

da Silva Neto Medeiros, J. A., & Vilaça, T. (2022). ARE YOU LGBTQIA+ FRIENDLY OR COMPETENT? CULTURAL COMPETENCE CONSTRUCTION PROCESS FOR HEALTH AND EDUCATION PROFESSIONALS. Revista Brasileira De Sexualidade Humana, 33, 1037. https://doi.org/10.35919/rbsh.v33.1037

Issue

Section

Opinativos e de Revisão