TEACHING AND LEARNING OF SEXUALITY IN MEDICAL EDUCATION IN TWO UNIVERSITIES IN THE WEST OF SANTA CATARINA
DOI:
https://doi.org/10.35919/rbsh.v36.1231Keywords:
Sexuality, Sex education, Teaching, Schools Medical, Students MedicalAbstract
Sexuality is a topic of interest to patients, but few studies have sought to understand how it is approached in medical education. The objective of this study was to verify the teaching of human sexuality in two undergraduate medical courses from the perspective of students. This was a quantitative and cross-sectional study, through the application of a questionnaire. The sample consisted of medical internship students regularly enrolled in the curricular component of both universities. In total, 107 students participated in the study, 80 students from the University of Western of Santa Catarina (Unoesc) and 27 from the Community University of the Chapecó Region (Unochapecó). Almost all participants (91.59%) confirmed that the topic of sexuality was addressed in their academic training and, according to the majority (64.4%), the content occurred in the Gynecology discipline. The majority (85.98%) considered that the topic of sexuality is important for their medical training, but only 16.8% felt qualified to provide this type of care. It is concluded that the topic of sexuality was addressed during medical graduation, but not enough for students to feel ready to care for patients.
Downloads
References
ABDO, C. H. N.; OLIVEIRA JUNIOR, W. M. O ginecologista brasileiro frente às queixas sexuais femininas: um estudo preliminar. Revista Brasileira de Medicina, São Paulo, v. 59, n. 3, p. 179-186, 2002. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-319652. Acesso em: 10 jul. 2024.
ABDO, C. H. N. Quociente sexual feminino: um questionário brasileiro para avaliar a atividade sexual da mulher. Diagn Tratamento, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 89-91, 2009. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/upload/S/1413-9979/2009/v14n2/a0013.pdf. Acesso em: 10 jul. 2024.
ASSUNÇÃO, M. R. S.; DIAS, I. H. P.; COSTA, A. C. B.; GODINHO, M. L. S. C.; FREITAS, P. S.; CALHEIROS, C. A. P. A sexualidade feminina na consulta de enfermagem: potencialidades e limites. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v. 10, p. e68, 2020. DOI: https://doi.org/10.10.5902/2179769239397. Acesso em: 23 jul. 2024.
BAILE, W. F.; BUCKMAN, R.; LENZI, R.; GLOBER, G.; BEALE, E. A.; KUDELKA, A. P. Spikes: a six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. The Oncologist, Nova York, v. 5, n. 4, p. 302-311, 2000. Disponível em: https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/biblioteca/spikes-a-six-step-protocol-for-delivering-bad-news-application-to-the-patient-with-cancer/. Acesso em: 18 jul. 2024.
BATISTELLA, A. O. A. et al. Empatia médica e valores éticos da profissão: estudo quantitativo. Revista Bioética, Brasília, v. 31, n. 2, e3577PT, 2023. Disponível em: https://revistabioetica.cfm.org.br/revista_bioetica/article/view/3577. Acesso em: 10 jul. 2024.
BERALDI, M. L. et al. O ensino da sexualidade em cursos de Graduação em Enfermagem: revisão sistemática da literatura. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 28, p. e230310, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.230310. Acesso em: 23 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Brasília – DF; 2014. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/pnsp/legislacao/resolucoes/rces003_14.pdf/view. Acesso em: 10 maio. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Acolhimento à Demanda Espontânea. Cadernos de Atenção Básica, Brasília: Ministério da Saúde, v. 1, n. 28, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/acolhimento_demanda_espontanea_cab28v1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.
CAVALCANTI, R. Tratamento clínico das inadequações sexuais. 5 ed. In: CAVALCANTI, R.; CAVALCANTI, M. Disfunções Sexuais. São Paulo: Payá, 2019. p. 208-222.
FREIBERGER, M. H.; CARVALHO, D.; BONAMIGO, E. L. Comunicação de más notícias a pacientes na perspectiva de estudantes de medicina. Revista Bioética, Brasília, v. 27, n. 2, p. 318-325, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422019272316 . Acesso em: 10 jul. 2024.
GUIMARÃES, D. A.; OLIVEIRA, C. A. M.; LIMA, R. A.; SILVA, L. C.; AVELAR, C. R. T.; GAMA, C. A. P. Formação em Saúde e Extensão Universitária: discutindo sexualidade e prevenção de IST/Aids. Revista Brasileira de Pesquisa em Saúde, Vitória, v. 19, n. 2, p. 124-132, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/18870/12847. Acesso em: 25 jun. 2024.
LEVKOVICH, I.; GEWIRTZ‐MEYDAN, A.; AYALON, L. Communicating with older adults about sexual is-sues: How are these issues handled by physicians with and without training in human sexuality Health & Social Care in the Community, Oxford, v. 29, n. 5, p. 1317-1326, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32965053/. Acesso em: 15 jul. 2024.
NASCIMENTO, A.; MACHIN, R. Gênero e sexualidade no currículo médico: a perspectiva de professores de um curso de graduação em Medicina. Interface, Botucatu, n. 28, e220628, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.220628. Acesso em: 23 jul. 2024.
RIZZA, J. L.; RIBEIRO, P. R. C.; MOTA, M. R. A. A sexualidade nos cursos de licenciatura e a interface com políticas de formação de professores/as. Seção Temática: Educação Superior. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e176870, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844176870. Acesso em: 10 jul. 2024.
RUFINO, A. C.; MADEIRO, A. P.; GIRÃO, M. J. Sexuality education in Brazilian medical schools. Journal of Sexual Medicine, Nova York, v. 11, n. 5, p. 110-7, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/n3vQ5bXnKbZg4bkwSWPK53q/?lang=pt. Acesso em: 11 jun. 2024.
SANTOS, A. U. T.; FAVA SPESSOTO, L. C; FÁCIO JR, F. N. Sexual health teaching in basic science cours-es among medical students. Sexual Medicine, Oxford, v. 9, n. 1, p. 100309-100309, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33476991/ . Acesso em: 20 jun. 2024.
SATO, T. et al. Japanese health and physical education teachers’ experiences teaching sexuality education at the high school level. Cogent Education, Londres, v. 10, n. 1, p. 2167330, 2023. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2023.2167330Acesso em: 15 jul. 2024.
SILVA, K. F. Educação para a sexualidade: um compromisso da universidade com os direitos humanos e a formação docente. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–19, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.52713. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/52713. Acesso em: 19 fev. 2025.
SOLURSH, D. S. et al. A educação sexual humana de médicos nas escolas médicas norte-americanas. Revista Internacional de Pesquisa sobre Impotência, Londres, v. 15, Suppl. S41-S45, 2003. DOI: https://doi.org/10.1038/sj.ijir.3901071 Acesso em: 18 jul. 2024.
TOZO, I. M. et al. Disfunção sexual feminina: a importância do conhecimento e do diagnóstico pelo ginecologista. Revista Arquivos Médicos dos Hospitais e da Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo, São Paulo, v. 52, n. 3, p. 94-99, 2007. Disponível em: https://arquivosmedicos.fcmsantacasasp.edu.br/index.php/AMSCSP/article/view/447/500. Acesso em: 20 jun. 2024.
VAL, A. C. et al. “Nunca Me Falaram sobre Isso!”: o Ensino das Sexualidades na Perspectiva de Estudantes de uma Escola Federal de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 43, n. 1 Supl. 1, p. 108-118, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190140. Acesso em: 20 jun. 2024.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Sexual health. Genebra: 2017. Disponível em: http://www.who.int/topics/sexual_health/en/. Acesso em 24 set. 2017.
YAMANE, M. T. et al. Simulação realística como ferramenta de ensino na saúde: uma revisão integrativa. Revista Espaço para a Saúde, Curitiba, v. 20, n. 1, p. 87-107, 2019. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/651/pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vanessa Cristina Grolli Klein, Fabricio Salazar Fiorio Marques, Gabriela Mazzioni Dudek, Cláudia Elisa Grasel, Elcio Luiz Bonamigo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.